Bila jari jemari mulai 'menari'...

Segala yang tersirat di dalam hati, biarlah bertinta di sini.
Yang baik, dijadikan amalan.
Yang buruk, dijadikan sempadan.
Insya Allah.

Saturday 30 November 2013

HIJAU ITU MENAWAN.

TEKS        : Kasturi Puteh
GAMBAR : Dari Laman Hijau Kasturi Puteh

Hari ini hari Sabtu.
Hari yang tidak 'huruhara' untuk saya. Hari dimana suami, anak-anak dan menantu tidak terkejar-kejar untuk ke tempat kerja dan tempat belajar masing-masing. Hari 'relax' buat  saya.

Dan pagi-pagi tadi selepas bersarapan dengan suami, saya dengan penuh rasa gembira masuk ke laman hijau saya. Sambil memberi salam kepada semua pokok-pokok yang 'bersemayam' dalam pasu di laman hijau saya, saya banyakkan bertasbih, bertahmid, bertahlil dan bertakbir sambil 'menyapa' dan 'membelai' mereka. Rasanya ramai yang tahu, setiap tumbuhan di mukabumi ini, sentiasa berzikrullah, memuji Allah SWT. Sebab itulah saya sangat sukakan tumbuh-tumbuhan, dan saya sangat gembira bila dikelilingi pokok-pokok di laman hijau saya. Seolah-olah dapat mendengar 'mereka' berzikrullah, dan hati saya sentiasa menjadi sejuk dan tenang disini.

Ini pokok bunga ros merah jambu saya.

Sebakul daun hijau yang siap untuk dihantar kepada pemiliknya.

Contohnya seperti sebakul daun hijau di dalam gambar di atas. Oleh kerana saya selalu menerima hadiah berupa bakul berisi bunga dan buah-buahan daripada anak menantu, sahabat handai dan kenalan sempena hari kelahiran, ulangtahun perkahwinan dan lain-lain upacara dan perayaan, maka saya dapat mengumpul dan menyimpan banyak bakul-bakul hadiah yang besar dan cantik-cantik. Pada mulanya, bakul-bakul itu saya simpan sahaja di atas almari dapur saya. Tetapi, satu hari, semasa berkunjung ke klinik seorang rakan suami, saya begitu tertarik dengan bakul-bakul besar yang di dalamnya diletakkan pasu-pasu yang ditanam dengan pokok-pokok menjalar berdaun hijau. Semenjak dari itu, timbullah minat baru saya, yakni menjadikan bakul-bakul cantik yang ada dalam simpanan saya itu sebagai bakul berisi pokok-pokok hijau.
Sebakul lagi tumbuhan hijau yang telah ditempah untuk hiasan  di dalam pejabat

Dan pagi tadi, saya sibuk menyediakan dua lagi tempahan yang perlu dihantar kepada pelanggan dalam masa 2 bulan. Mengapa 2 bulan? Sebab dalam masa 2 bulan, insya Allah, saya akan dapat menyediakan bakul pokok atau tumbuhan mengikut kehendak pelanggan. 
Ini salah satu bakul yang sedang dalam proses untuk disediakan.

Selepas melapik bahagian bawah bakul tersebut dengan kertas suratkhabar, saya akan menyusun pasu-pasu kecil yang telah siap diisi dengan tanah ke dalam bakul tersebut. Kemudian saya akan memulakan kerja menanam benih atau bahagian pokok yang diminta oleh pelanggan. 
Bakul yang kosong tadi setelah diletakkan pasu-pasu kecil berisi bahagian pokok baru


Jangan salah anggap ya, ini bukanlah satu perniagaan untuk saya. Ianya hanyalah satu hobi yang sangat saya minati dan yang membuatkan saya gembira. Tapi, kalau sudah ada orang lain yang turut berasa gembira melihatnya dan ingin memilikinya untuk diletakkan di rumah maupun pejabat mereka, tidak salah kalau saya membantu mereka kan?

Berbudi pada tanah, walaupun hanya setakat untuk menggembirakan diri sendiri, rupa-rupanya dapat juga menjadi punca Allah SWT menambahkan rezeki. Alhamdullillah.
















No comments:

Post a Comment