Bila jari jemari mulai 'menari'...

Segala yang tersirat di dalam hati, biarlah bertinta di sini.
Yang baik, dijadikan amalan.
Yang buruk, dijadikan sempadan.
Insya Allah.

Friday 7 March 2014

REZEKI PAGI JUMAAT, ALHAMDULLILLAH!

TEKS        : Kasturi Puteh
GAMBAR : dari koleksi Kasturi Puteh Google

Alhamdullillah! Alhamdullillah! Alhamdullillah!
Rezeki pagi Jumaat. Rezeki Allah hantar bila kita berbudi dengan tanah (errr...walaupun tanah tu kat dalam pasu jer..hehehe..tanah lah juga kan!)

Pagi-pagi tadi bila saya ziarah kebun kecil sekangkang kera kat depan rumah saya, gembira betul rasanya bila dapat menjamu mata dengan bunga-bunga mawar saya yang sedang mekar berkembangan. Subhanallah! Cantik sungguh 'hadiah' Allah hantar untuk menggembirakan saya pagi-pagi lagi.

Jadi, saya terus gunakan kamera di telefon bimbit saya dan terus...klik! klik! klik! ambil gambar bunga-bunga tu semua. Oleh kerana gembira sangat, saya pun kongsikan gambar-gambar tu dengan kawan-kawan saya dalam satu grup WhatsApp...dengan doa semoga sesiapa yang melihat gambar-gambar bunga yang sedang cantik mekar tu akan berasa gembira juga seperti saya.

Bunga mawar kuning saya...nampak macam putih kan? Kuning yang cantik sebenarnya.
Bunga mawar merah saya. Yang satu tu ni baru mula nak kembang tadi, yang belakang tu dah terlebih kembang dah tu.
Bunga mawar merah jambu saya.
Bunga Japanese Rose saya warna merah jambu berbelang putih.
Bunga Japanese Rose saya warna merah jambu pekat.

Tak lama selepas saya kongsi gambar-gambar bunga-bunga saya ini dalam grup WhatsApp tu, tiba-tiba ramai pula yang bertanya cara untuk menanam dan menjaganya, dan ramai pula yang berminat nak beli benihnya! Allahuakhbar! Rezeki! Rezeki!

Baru saja saya menerima nasihat dari Cikgu Monalita supaya menjadikan blog saya ini satu cara untuk mempromosikan hobi saya yang suka bercucuk tanam kecil-kecilan dari kebun kecil sekangkang kera saya yang terletak di dalam rumah teres di bandar Kuala Lumpur ni, dan hari ni, Allah hantar rezeki melaluinya.

Alhamdullillah!
Jazakumullahu khairan Cikgu Monalita atas dorongan dan kata-kata semangat Cikgu tu. Nanti jangan lupa datang rumah ambil sebakul pokok berdaun hijau yang canti yang dah lama saya berhajat nak hadiah kat Cikgu ya?

1 comment: