Bila jari jemari mulai 'menari'...

Segala yang tersirat di dalam hati, biarlah bertinta di sini.
Yang baik, dijadikan amalan.
Yang buruk, dijadikan sempadan.
Insya Allah.

Tuesday 4 March 2014

KITA MUDAH LUPA.

TEKS        : Kasturi Puteh
GAMBAR : dari koleksi Kasturi Puteh Googl
Pagi  ni, mood  saya tak berapa 'betul' sikit...Ehhh!!! Tak berapa 'betul' banyak sebenarnya!!! Tapiii....itu tak bermakna saya kena buat muka 'mega mendung' dan rosakkan hari orang lain sekeliling saya pula, betul tak?

Manusia memang banyak kekurangan dan mudah lupa...saya cerita tentang diri saya sendiri lah tu. Lumrah manusia, bila buat sesuatu untuk orang lain, sekurang-kurangnya kita harap orang tu akan ucap terima kasih sebagai tanda menghargai segala pengorbanan atas kebaikan yang kita buat pada mereka. Itu saja...ucapan terima kasih. Tapi bila kata-kata semudah tu pun kita tak terima....memang kecewa betullah rasanya...seolah-olah semua yg kita buat tu tak dihargai langsung! Astaghfirullahalaazim


Tapi...sebenarnya, bila buat apapun, kita kena betulkan niat kita, buat untuk sukakan Allah, untuk dapat redha Allah, bukannya untuk mengharapkan penghargaan dan pujian dari manusia. Bila niat kita buat sesuatu bukan untuk dapat redha Allah....haaa....nilah akibatnya! Bila tak dapat ucapan terima kasih saja pun, dalam hati dah mula rasa frust menonggeng bagai nak rak! Lepas tu, mulalah datang prasangka buruk dalam hati...kemudian ada pula terselit rasa serik dan tak mahu buat baik lagi kat orang tu...Astaghfirullahalaazim! Lemahnya iman saya ni.


Tengok! Walaupun hambaNYA ini banyak berdosa dan sering melupakanNYA, pagi-pagi tadi bila balik dari hantar anak-anak ke madrasah, saya dapat 'hadiah istimewa' dari Allah.♡♡♡♡♡ 

Kuntuman bunga-bunga ros merah jambu, oren dan merah saya mulai berkembang dan menggembirakan perasaan saya yang sedih, kecewa dan gundah gulana dari semalam.




Subhanallah!
Alhamdullillah!
Allahuakhbar!
♡♡♡♡♡

No comments:

Post a Comment