Bila jari jemari mulai 'menari'...

Segala yang tersirat di dalam hati, biarlah bertinta di sini.
Yang baik, dijadikan amalan.
Yang buruk, dijadikan sempadan.
Insya Allah.

Saturday 30 November 2013

AKU BUKAN MALAIKAT

TEKS        : Kasturi Puteh
GAMBAR : Google

Malaikat.
Makhluk yang akur bila diperintah Allah SWT supaya rukuk dan sujud sampai kiamat.
Makhluk yang tunduk pada Adam bila di arah Allah SWT, mereka tetap taat.
Makhluk yang sentiasa patuh dan melaksanakan tanggungjawab diberi penuh hormat.
Makhluk yang diamanahkan memerhati manusia dari dalam rahim hingga ke hujung hayat.

Aku bukan malaikat.
Walaupun aku rukuk dan sujud dalam solat,
tapi hati dan fikiran ku melayang ke merata tempat.
Khusyuk dalam sembahyang kadang-kadang ada tapi selalunya  tak dapat.
Macamana aku nak lalu 'imigresen' di akhirat?
Kalau tak dapat pasport ke syurga, pasti di neraka aku merempat!
Larat kah aku nak tanggung akibat?

Aku bukan malaikat.
Walaupun aku cuba untuk menjadi isteri yang sentiasa taat.
Apa yang suami suka dan minta aku cuba untuk buat.
Tapi kadang-kadang bila iman lemah dan badan pulak penat,
terbit jugak dalam hati rasa cemburu dan sangka buruk yang jahat!
Macamana aku nak jadi ketua bidadari di akhirat?
Redha suami belum tentu dapat!
Larat kah aku nak tanggung akibat?

Aku bukan malaikat.
Bila diberi tanggungjawab memang aku laksanakan sepenuh kudrat.
Walaupun kadang-kadang aku langsung tak minat.
Dan selalunya orang tidak menghargai apa yang aku buat.
Tapi aku cuba juga ikhlaskan niat.
Aku nak redha Allah, aku buat sebagai ibadat.
Biarlah orang tak pandang, tak kenang, tujuan utama aku akhirat!
Besok di 'sana' nanti, aku akan ditanya atas niat apa segala yang aku buat?
Larat kah aku nak tanggung akibat?

Aku bukan malaikat.
Tapi aku sentiasa ingat kat akhirat!
Aku usaha dan cuba buat amal ibadat selagi larat.
Moga-moga belum terlambat untuk aku bertaubat.
Kalau Allah SWT izin dan kalau dapat.
Biarlah akhir hidupku, aku dapat sifat malaikat.
Yang tak jemu  beribadat, bila diberi perintah terus taat!
Sebab aku tak larat untuk tanggung akibat di akhirat!

AMPUNKAN AKU YANG BANYAK BERDOSA INI YA ALLAH! 

  

No comments:

Post a Comment