Bila jari jemari mulai 'menari'...

Segala yang tersirat di dalam hati, biarlah bertinta di sini.
Yang baik, dijadikan amalan.
Yang buruk, dijadikan sempadan.
Insya Allah.

Thursday 28 November 2013

YANG MANA SATU SENDUK, YANG MANA SATU SUDIP?

TEKS        : Kasturi Puteh
GAMBAR : Google

Selepas solat Asar tadi, anak dara bongsu saya, Yaya, yang berumur 13 tahun, mengetuk pintu bilik saya sambil memberi salam.
"Assalamualaikum Mak. Boleh Yaya masuk?" tanya Yaya tanda meminta izin.
"Waalaikumsalam Yaya. Masuklah." jawab saya.
"Mak, tengahari tadi mak beritahu Yaya, untuk makan malam hari ni, Mak nak tambah lauk sambal tumis telor kan Mak?" tanya anak saya itu meminta kepastian dari saya.
"Insya Allah. Betullah tu Yaya. Kenapa? Yaya nak masak sambal tumis telor tu untuk Mak?" soal saya pada Yaya semula.
"Boleh tak Mak?" Yaya membalas soalan saya dengan soalan semula.
"Insya Allah boleh. Tapi, sebab ini kali pertama, biarlah Mak tunjukkan dulu cara memasaknya dan Yaya boleh bantu menyediakan bahan-bahannya dan tengok cara Mak memasak sambal tumis telor tu. Insya Allah, esok-esok, Yaya boleh buat sendiri ya?' jawap saya pada anak dara bongsu saya itu.

Yaya keluar dari bilik saya dengan senyum lebar tanda berpuashati dengan cadangan saya. Alhamdullilllah.

Memang begitulah cara saya mendidik anak-anak perempuan saya. Seawal usia 11 ke 12 tahun, saya telah mengajak mereka masuk ke dapur untuk membantu saya memasak. Setidak-tidaknya, pada usia begitu saya mahu mereka mengenali peralatan di dapur dan cara menggunakannya. Jangan nanti bila sudah hampir mendirikan berumahtangga, baru terkocoh-kocoh hendak belajar masuk kedapur, baru nak kenal yang mana satu senduk dan yang mana satu sudip! Saya perhatikan, kebanyakan anak-anak dara sekarang, memang amat kekok bila masuk ke dapur apatah lagi hendak memasak. Tapi, bila ditanya tentang restoran mana yang sedap makanannya, tahu pulak mereka!

Orang lama pernah berkata,"setinggi manapun seorang anak perempuan itu belajar, akhirnya tetap duduk di dapur juga." Saya sangat bersetuju dengan kenyataan tersebut. Anak-anak perempuan saya semuanya lepasan universiti dan memiliki ijazah (kecuali Yaya anak perempuan bongsu saya tadi yang masih belajar untuk menjadi hafeezah di sebuah madrasah, alhamdullillah.). Kesemua anak-anak perempuan saya, telah saya sediakan awal untuk mempelajari kemahiran mengemas dapur dan memasak. Dan alhamdullillah, sebelum mereka mendirikan rumahtangga, mereka telah pun pandai memasak. Dengan ertikata lain, mereka telah bersedia untuk menjadi seorang isteri!

Semasa masih belajar di universiti, anak-anak perempuan saya sering membawa pulang rakan-rakan sebilik dari asrama universiti tempat mereka belajar. Kebanyakannya datang dengan niat utama untuk belajar mengenali dapur! Memang kelakar jadinya. Kasihan pun ada. Bayangkan, bila disuruh perah santan, di ambilnya kelapa parut yang diberikan dan diperah sekuat hati tanpa diramas dan diletakkan air terlebih dahulu. Sampai kucing bertanduk pun, santan tidak akan keluar walaupun diperah menggunakan sepenuh kudrat yang ada!

Dipendekkan cerita, janganlah berbangga dengan segulung ijazah yang dimiliki oleh anak-anak perempuan kita. Sebab ijazah itu tidak boleh bertukar menjadi tongkat sakti yang boleh menyediakan makanan sedap dalam sekelip mata.

Ajaklah mereka masuk ke dapur di rumah kita dan kenal dan biasakan mereka dengan peralatan di dapur. Ajarlah mereka memasak dari usia yang masih muda. Dari mereka duduk mengadap cerita cinta dari Korea yang berbelas-belas siri itu, adalah lebih baik jika mereka diajar cara untuk kelim tepi karipap! 





No comments:

Post a Comment