Bila jari jemari mulai 'menari'...

Segala yang tersirat di dalam hati, biarlah bertinta di sini.
Yang baik, dijadikan amalan.
Yang buruk, dijadikan sempadan.
Insya Allah.

Friday 29 November 2013

HARI 'MALAS' SAYA.

TEKS        : Kasturi Puteh
GAMBAR : Google

Hari ini ialah hari 'malas' saya.

Hari ' malas' bukan bermakna saya menghabiskan masa saya seharian dengan berbaring di atas sofa yang empuk di dalam bilik yang berhawa dingin tanpa melakukan apa-apa pun. Hari 'malas' bermakna saya masih masuk ke dapur untuk menyediakan sarapan pagi tapi sarapan yang senang untuk dibuat seperti sandwich telur dan cucur pisang. Dan untuk makan tengahari pula, saya sediakan satu jenis lauk sahaja iaitu asam pedas ikan sardin. Itu menu sarapan pagi dan makan tengahari pada hari 'malas' saya.

Pada hari 'malas' ini juga, saya bawa  MPV saya ke bengkel kereta untuk di 'service'. Dan selepas di'service', saya hantar MPV saya untuk dicuci bersih di tempat mencuci kenderaan yang letaknya bersebelahan bengkel kereta tersebut. 

Setelah kereta saya selesai dibersihkan, saya terus memandu menuju ke madrasah anak perempuan saya untuk mengambil beliau pulang dari madrasah. Oleh kerana hari ini merupakan hari 'malas' saya, maka saya terus membawa anak perempuan saya menuju ke kedai tukang jahit yang terletak di dalam kawasan perumahan kami untuk menempah jubah, tudung dan purdah untuk anak perempuan saya. Setelah selesai urusan kami di sana, maka saya pun membawa anak saya pulang ke rumah.

Hari 'malas' saya masih belum berakhir. Selepas solat Asar, saya bergegas ke kebun kecil saya yang terletak di hadapan rumah untuk menyiram pokok-pokok saya. Oleh kerana cuaca hari ini agak panas, kelihatannya pokok-pokok saya juga terlentuk 'malas' seolah-olah memahami bahawa hari ini merupakan hari 'malas' tuan mereka.

Dan sehingga catatan ini saya tulis, hari 'malas' saya masih belum berakhir. Sebentar lagi, saya perlu ke dapur untuk menghidangkan makan malam untuk suami, anak-anak dan menantu saya yang akan pulang dari masjid bila-bila masa saja dari sekarang.

Walaupun hari ini merupakan hari 'malas' saya, mengapa saya masih belum dapat melelapkan mata walau sekejap pun juga dari awal pagi tadi?

Dan kalau beginilah keadaan saya pada hari 'malas' saya, bagaimana agaknya keadaan saya pada hari 'rajin' saya? Hmmmm.......





                   

No comments:

Post a Comment