Bila jari jemari mulai 'menari'...

Segala yang tersirat di dalam hati, biarlah bertinta di sini.
Yang baik, dijadikan amalan.
Yang buruk, dijadikan sempadan.
Insya Allah.

Sunday 22 December 2013

KASIHNYA IBU.

TEKS        : Kasturi Puteh
GAMBAR : Google



Kisah ini berlaku semasa semua anak-anak saya masih bersekolah lagi. Ada yang belajar di sekolah menengah, dan yang kecil-kecil masih belajar di sekolah rendah. Waktu itu saya sedang duduk-duduk di ruang tamu dengan semua anak-anak saya. Tiba-tiba, anak lelaki saya yang ketiga, Amir (semasa tu beliau belajar dalam darjah 3) bertanyakan soalan ni kepada saya :

Amir : Mak, katalah kita sekeluarga pergi mengembara ke dalam hutan. Tiba-tiba, muncul seekor harimau dan terus mengejar kita semua. Antara semua anak-anak mak yang ada ni, yang mana satu yang mak akan selamatkan dulu? Dan anak-anak mak yang mana pula yang mak akan biarkan untuk selamatkan diri mereka sendiri?


Astaghfirullahalaazim. Agaknya, kalau anda yang ditanya dengan soalan begini oleh salah seorang daripada anak anda, apakah jawapan anda kepada anak anda itu?

Setelah beristighfar beberapa kali dan menarik nafas panjang sejenak (sebenarnya saya sedang meminta bantuan dari Allah dan juga 'menangguh' masa untuk mendapatkan ilham untuk menjawap soalan Amir itu tanpa 'melukakan' hati semua anak-anak saya), maka inilah jawapan saya kepada soalan Amir tadi.

Saya : Mak tak kan selamatkan sesiapa pun insya allah!
Amir : Huh? Kenapa? Mak tak sayangkan anak-anak mak ke?
Saya : Mana ada mak yang tak sayangkan anak? Sebab mak sayang anak-anaklah, mak buat begitu!
Amir : Huh? Amir tak fahamlah mak!
Saya : Kalau harimau tu kejar kita semua, mak akan berhenti berlari dan berdepan dengan harimau tu. Biar harimau tu terkam mak. Jadi, masa mak tengah berlawan dengan harimau tu, mestilah anak-anak mak semua akan sempat selamatkan diri masing-masing kan? Lagipun, kalau harimau tu dapat kalahkan mak, tentu dia akan makan mak, bila dia sibuk makan mak, tentu masa tu dia tak kan kejar anak-anak mak lagi insya allah.
Dan selepas mendengar jawapan saya tu, semua anak-anak saya menerpa ke arah saya dan memeluk saya beramai-ramai sambil menangis. Alhamdullillah!

'KASIHNYA IBU MEMBAWA KE SYURGA, SAYANGNYA IBU SANGGUP BERKORBAN APA SAJA, INSYA ALLAH.'

No comments:

Post a Comment