Bila jari jemari mulai 'menari'...

Segala yang tersirat di dalam hati, biarlah bertinta di sini.
Yang baik, dijadikan amalan.
Yang buruk, dijadikan sempadan.
Insya Allah.

Wednesday 25 December 2013

KITA REDHA ABANG AJI NIKAH SATU LAGI!

TEKS        : Kasturi Puteh
GAMBAR : Google


Semenjak aku kena 'operate' kat kaki,
Jalan berdengkut menampung diri.
Walaupun makan ubat setiap hari.
Kata doktor mungkin lama aku begini.
Aku bertanya kepada suamiku, Abang Aji.
"Malu ke dapat isteri dah tempang begini?
Isteri orang lain segak lagi seksi.
Sayang duduk lama pun payah apa lagi kalau lama berdiri."
Sambil tersenyum Abang Aji menjawab, "syukor banyak pada Illahi, Sayang masih ada kaki."


Kalau dulu aku masih boleh melompat, boleh berlari.
Meredah sungai, bukit pun aku boleh daki.
Masuk padang golf hampir setiap hari.
Tapi sekarang semua tu aku dah tak boleh buat lagi.
Allah dah tarik satu saja keupayaan diri.
Tanda peringatan, kubur dah mula panggil, "mari! mari! mari!".

Minggu lepas, aku telefon suami  yang bertugas di luar daerah lagi.
"Abang Aji, Sayang rasa Sayang sedia untuk berpoligami.
Kalau ada anak dara atau janda yang Abang Aji berkenan dihati,
Sayang redha Abang Aji bernikah satu lagi.
Sebab Sayang sedar diri.
Abang Aji perlu isteri untuk dibawa ke sana ke sini,
Menemani Abang Aji ke majlis-majlis rasmi."

Tapi, dalam pada tu airmataku mengalir deras di pipi.
Terlintas di fikiran, "betul ke apa yang aku nak buat ni?
Betul ke aku sanggup berpoligami?
Atau pertanyaan aku tu sekadar menguji hati suami?"

Macamana kalau isteri baru Abang Aji cantik macam bidadari?
Macamana kalau Abang Aji terus lupa pula kat aku nanti?
Macamana bila malam-malam Abang Aji tak tidur di sisi?
Macamana kalau aku asyik cemburu dan sakit hati?
Astaghfirullahalaazim! Macam ni tak boleh jadi!
Aku rasa aku kena batalkan cadangan untuk Abang Aji berpoligami!
Sebab bukan aku khuatirkan Abang Aji.
Tapi aku takut pada kelemahan diri dan imanku sendiri.
Kononnya nak buat pahala, tapi dosa pula yang aku himpun nanti.


Tak sampai setengah jam, aku pun telefon semula dan cakap kat Abang Aji .
"Abang Aji, maafkan Sayang pasal kesediaan untuk berpoligami tadi.
Tadi tu Sayang saja nak uji Abang Aji.
Sebenarnya Sayang belum sedia lagi.
Nak tengok Abang Aji jabat tangan lagi sekali depan Tok Kadi.
Boleh tak dilupakan saja apa yang Sayang beritahu tadi kat Abang Aji?"
Rayu kita semula dengan penuh debaran di dalam hati.

Lama Abang Aji membisukan diri.
Menambah getar di dalam hati.
Takkan Abang Aji dah setuju nak berpoligami?
Habislah aku, nahas aku cari sendiri,
Kemudian...aku dengar jawapan dari Abang Aji.

"Sayang seorang dah cukup untuk Abang Aji.
Umur kita berdua pun bukan makin muda setiap hari.
Rumah dah kata pergi, kubur pun dah sedia menanti.
Tingkatkan ibadah, buat kerja dakwah Nabi.
Supaya tak menyesal di akhirat nanti."

Alhamdullillah! Sayang Abang Aji, Lillahitaala, Insyaallah!


No comments:

Post a Comment